Načítání změn...
  • Doprava zdarma nad 3000 Kč
  • Cykloservis
  • Rychlé vyřízení objednávky

Jak vybrat hlavové složení

Hlavové složení, řízení atd... Sada misek, ložisek a redukčních kroužků, spojuje vidlici s rámem kola a zajištuje lehké otáčení řídítky.

Postupem času výrobci kol používali různé typy montáže do rámu, průměry misek nebo ložisek, sloupku vidlice případně i kombinace. Dnes může být složitější se při výběru nového hlavového složení orientovat. V kategorii Hlavové složení jsme vytvořili filt podle kterého by jste se měli postupnými kroky dostat ke správné variantě hlavového složení.

Jak poznat hlavové složení podle typu montáže do rámu

  • Závitové hlavové složení - výrazně vystouplé misky nalisované do rámu, se závitem na vidlici, přestavec 1" 22,2mm nebo 1 1/8" 25,4mm, ukončeno seřizovací maticí. Starší typ, používáno už jen na levných kolech. Zde ...
  • Klasické a-head (External Cup EC) - výrazně vystouplé misky nalisované do rámu, s hladkým sloupkem vidlice. Starší typ, použivano už jen na levnějších kolech. Zde ...
  • Semi integrované (Zero Stack ZS) - nalisované misky pro ložiska uvnitř rámu, je vidět jen okraj misky, s hladkým sloupkem vidlice. Aktuálně asi nejpoužívanější typ. Zde ...
  • Integrované (Integrated IS) - ložiska vložená přímo do rámu, nelisují se a nejsou vidět žádné misky. Aktuální typ používané spíše na dražších kolech. Zde ...
  • Tappered - kónická hlavová trubka kde je spodní ložisko širší než horní, mohou se kombinavat semiintegrované a integrované. Zde ...
  • Redukční - umožní do rámu pro vidlici 1 1/8 namontovat vidlici s kónusovým sloupkem 1 1/8 - 1 1.5 Zde...

Různí výrobci rámů/kol používají různé typy hlavových složení, různé rozměry otvorů pro misky/ložiska, toto je třeba sjednostit se sloupkem vidlice a vše se postupem času mění.

Jak postupovat při výběru hlavového složení

Ideálně před koupí rozebrat hlavové složení, vylisovat misky, vyjmout ložiska a přesně změřit. Např spodní miska u semiintegrovaného tappered hlavového složení může mít 55 nebo 56mm. Ložisko u integrovaného složení jiný úhel úkosu, výšku atd.... 

Pokud víte vnitřní rozměr hlavové trubky rámu, zadejte postupně do filtru v kategorii Hlavové složení a vyberte případně sloupek vidlice. Vnitřní průměr trubky rámu se většinou schoduje jen s jedním montážním typem hlavového složení. 

Možno také vybrat podle typu Hlavového složení 

Následně už lze vybírat podle kvality provedení ložisek, misek, barev nebo osobních preferencí.

  • Věnečková ložiska - levnější, ocelové misky, vyšší hmotnost, méně citlivé otáčení
  • Jehlová ložiska - odolnější např pro BMX atd..., většinou ocelové misky, vyšší hmotnost
  • Průmyslová ložiska - lehčí řízení, méně náročné na údržbu, větší spolehlivost, většinou hliníkové misky, nižší hmotnost
  • Kombinovaná ložiska - tam kde je třeba větší odolnost například downhill, kdy spodní ložisko kuličkové/jehlové dokáže odolávat větší zátěži.

 

Hlavové složení je poměrně hodně namáhanou součástí jízdního kola a je třeba věnovat pozornost údržbě a seřízení. Špatně seřízené hlavové složení může výrazně zkrátit jeho životnost. 

  • Přetažené hlavové složení - drhne při zatáčení, řídítka se vracejí do určité polohy, hlučnost
  • Volné hlavové složení - vůle při brzdění v oblasti vidlice a rámu, klepání na nerovnostech, hlučnost
  • Nečistoty v řízení - je častým zdrojem různých pazvuků při rozjezdech, zátáčení nebo brzdění

Montáž hlavového složení

Není nijak náročnou záležitostí ale s velkou pravděpodobností bude zapotřebí lis na hlavová složení. Neodbornou montáží při lisování můžete poškodit rám kola, případně nové hlavové složení. Proto doporučujeme práci svěřit spíš vybavenému cykloservisu. 

Při seřizování vůle nebo srovnání řídítek, povolte boční šrouby na představci, dotahujte velmi opatrně přes horní víčko, je třeba najít kompromis kdy zmizí vůle v ložiscích aniž by šlo cítit odpor nebo dráha kuliček při zatáčení. 

Pokud už nejde více dotahovat a vůle je stále patrná zkontrolujte zda není málo podložek mezi hlavovým složením a představcem, sloupek vidlice se už může opírat o víčko ježka řízení. Pak buď zkraťte sloupek vidlice nebo přidejte další podložku. Pozor, uvnitř představce pod víčkem by neměla jit vidět díra do přestavce kolem sloupku vidlice, mohlo by dojít ke zborcení stěny sloupku vidlice.

U závitových vidlcic se vůle seřizuje maticí a kontramaticí na hlavovém složení.

Vyvarujte se mytí tlakovou myčkou kolem hlavového složení, je sice navrženo proti pronikání vody ale není vodotěsné. Tlakem vody vyplavíte mazivo, voda zůstane uvnitř a komponenty začnou oxidovat, následně dojde k rychlejšímu opotřebení. Tlak vody také zanese jemné nečistoty mezi styčné plochy misek a po vysušení se může projevit ono lupání a praskání někde v kole.

 

Do nabídky:  Hlavová složení ->

 

 

 

2011-2024 © BEVAMA SPORT s.r.o,
Kategorie
Nahoru
Profil
Košík